Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol, který u moderních aut převažuje. Jeho hlavním důvodem je nesprávně odhadnutá nájezdová rychlost do zatáčky s kluzkým povrchem – při najetí do zatáčky větší rychlostí se dostanou do smyku přední kola, tím se stává vozidlo neřiditelným a pokračuje po tečně ven z oblouku. Řešením je prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, pevně držet volant ve směru jízdy a doufat, že se kola "chytí" původní stopy. Velmi důležité je situaci předvídat. Do zatáček je lepší menší rychlost, plyn můžeme přidat až ve druhé třetině zatáčky.
Přetáčivý smyk hrozí především u vozů s pohonem zadních kol (mercedes, BMW) nebo s motorem vzadu (Škoda 120, porsche), který dnes vyznávají hlavně sportovní auta. Smyk může být způsoben například rozdílnými povrchy pod koly nebo přílišným přidáním plynu na výjezdu ze zatáčky. Auto se při přetáčivém smyku stáčí dovnitř zatáčky, začíná rotovat kolem "čumáku" Důležité je podchytit počáteční stadium smyku a začít včas reagovat. Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem – ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli "kontra" (točíme volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu), případně ubrat plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu.
_________________ ...když ho miluješ, je furt co řešit.________________________________________________ Mercedes Benz kombi C 220 CDI Avantgarde 2002, 105kW, automat, klima, tempomat, Trippling,...EX: Scorpio 1996 2,9i 24V Ghia Cosworth Sedan 152kW, automat, Recaro v kůži, digi klima, šíbr, xenony, tempomatEX: Scorpio 1995 2,9i 24V Cosworth Kombi 152kW, automat, digi klima, xenony, tempomatEX: Scorpio 1988 2,9i Ghia Liftback, automat, šíbr, tempomat, vše v elektriceEX: Sierra 1986 2,0 Ghia Liftback, automat, šíbr, vše v elektricewww.vipnet.cz
|